Markedsføring har eksisteret i århundreder, og nogle af de første registrerede eksempler stammer helt tilbage fra oldtidens civilisationer. De tidlige egyptere brugte papyrus til at lave salgsbudskaber og vægplakater. De gamle grækere brugte mundtlige teknikker som f.eks. offentlige taler til at promovere deres produkter. Og romerne var kendt for deres brug af plakater og andre former for reklame.
Med opfindelsen af trykpressen i det 15. århundrede blev markedsføring mere tilgængelig og mere udbredt. Dette indvarslede en ny æra for markedsføring, hvor trykte medier blev et vigtigt redskab til at fremme produkter og tjenesteydelser.
Med den industrielle revolution opstod masseproduktionen og dermed også massemarkedsføringen. Dette var begyndelsen til den moderne markedsføring, hvor virksomhederne bruger teknikker som markedsundersøgelser, produktpositionering og branding til at sælge deres produkter.
I det 20. århundrede opstod der nye markedsføringskanaler som f.eks. tv og radio. Og i det 21. århundrede har vi set fremkomsten af digital markedsføring, som har ændret den måde, hvorpå virksomheder når ud til og engagerer sig i deres kunder.
Som som alle andre aspekter af erhvervslivet har markedsføring udviklet sig med tiden. Og det vil den fortsat gøre i takt med, at der kommer nye teknologier og platforme. Men én ting forbliver konstant: behovet for at skabe kontakt med kunderne og skabe et varigt forhold til dem.
Dette er historien om markedsføring gennem tiden. Fra dens ydmyge begyndelse i oldtidens civilisationer til dens moderne inkarnation, markedsføring har altid handlet om at skabe en forbindelse med kunderne. Og det er en historie, der aldrig vil gå af mode.