Snus-trenden vinder frem

Snus er en tobakstype, der stammer fra Sverige. Det er en form for fugtigt tobakspulver, der placeres under overlæben i længere tid. Snus er populært i Sverige, fordi det kan bruges uden at man behøver at spytte, og fordi det ikke giver dårlig ånde eller gulnede tænder som cigaretter gør.

På trods af sin popularitet har snus været kontroversielt i de seneste år. I 2015 foreslog den svenske regering et forbud mod salg af snus i Den Europæiske Union (EU). Forslaget blev i sidste ende afvist af EU, men det udløste en debat om sundhedsrisikoen ved snus.

Nyere undersøgelser har vist, at snus kan forårsage kræft, men risikoen er relativt lav. Snus øger også risikoen for andre sygdomme, f.eks. hjerte-kar-sygdomme og slagtilfælde.

På trods af sundhedsrisikoen fortsætter mange svenskere med at bruge snus. Faktisk er snus så populært i Sverige, at det er blevet kaldt “det svenske nationaldrug”.

Efter i årevis at have været kendt som Lyft har det populære svenske snusmærke skiftet navn til Velo. Ifølge virksomheden er det nye navn en hilsen til produktets rødder i racer- og cykelkulturen.

“Vi er glade for at omfavne vores arv og fortsætte med at være en drivkraft inden for snussporten,” sagde Lyfts administrerende direktør og grundlægger, Daniel Lundh. “Det nye navn er en bedre repræsentation af, hvem vi er, og hvad vi står for.”

Virksomhedens rebranding kommer på et tidspunkt, hvor populariteten af snus er stigende i USA. I de seneste år er amerikanske tobaksselskaber begyndt at investere i svensk stil snusprodukter som et alternativ til cigaretter.

Svensk snus er et røgfrit tobaksprodukt, der placeres under overlæben i længere tid. Det sælges typisk i små, tepose-lignende poser og fås i en række forskellige smagsvarianter.

LYFT online er blevet en af de mest populære snusmærker i Sverige. Virksomhedens produkter er tilgængelige i en række lande, herunder USA.