Begrebet velvære har eksisteret i århundreder, men det var først i de sidste par årtier, at det begyndte at vinde indpas på arbejdspladsen. Tidligere var der fokus på produktivitet og effektivitet, uden at der blev taget hensyn til virkningen på medarbejdernes mentale og fysiske sundhed. Men efterhånden som vores forståelse af betydningen af trivsel har er vokset, og det samme er fokus på at fremme det på arbejdspladsen.
Der er en række grunde til, at trivsel er vigtig på arbejdspladsen. For det første har det vist sig at forbedre produktiviteten og præstationsevnen. Medarbejdere, der er sunde og glade, er mere tilbøjelige til at være engagerede og motiverede på arbejdet, hvilket fører til bedre resultater. Derudover er glade medarbejderne er mindre tilbøjelige til at tage sygedage, hvilket reducerer sygefraværet og sparer penge for virksomhederne.
For det andet kan medarbejder trivsel på arbejdspladsen være med til at skabe en positiv balance mellem arbejdsliv og privatliv. Når medarbejderne føler sig støttet og har en god balance mellem arbejdsliv og privatliv, er de mere tilbøjelige til at være produktive og engagerede på arbejdet. Det skyldes, at de føler, at deres arbejde ikke overtager deres liv, og at de er i stand til at opnå en sund balance mellem arbejde og andre forpligtelser.
Endelig kan fremme af trivsel på arbejdspladsen være med til at skabe en positiv virksomhedskultur. En glad og sund arbejdsstyrke er mere tilbøjelig til at blive i en virksomhed, og en positiv virksomhedskultur kan tiltrække nye talenter. Når medarbejderne føler sig værdsat og støtteter de mere tilbøjelige til at være stolte af deres arbejde og blive i virksomheden i længere tid.
Der er altså en række gode grunde til at fremme trivsel på arbejdspladsen. Ved at gøre det kan virksomhederne forbedre produktiviteten, ydeevnen og fastholdelsen af medarbejdere samt skabe en positiv virksomhedskultur.